Archief


“Vier keer meer P+R voor veel minder geld”
Besparing van € 60 miljoen redt in één klap De Rode Loper

2 november 2011
http://www.amsterdam.nl/gemeente/college/individuele_pagina%27s/eric_wiebes/redactionele/vier-keer-minder


Eerste bewoner in West verhuurt auto via WeGo
Onthulling van eerste gereserveerde WeGo parkeerplek door portefeuillehouder
30 september 2011
http://www.west.amsterdam.nl/diversen/nieuws-2011/algemeen-nieuws-2011/algemeen/eerste-bewoner-west/


D66 spreekt zich duidelijk uit tegen de Singelgrachtgarage:
8 juni 2010

SP was altijd al duidelijk tegen:

http://amsterdam.sp.nl/kerngroepen/west/berichten.php?itemid=3700

http://amsterdam.sp.nl/kerngroepen/west/berichten.php?itemid=3666


Het blijkt uit de bewonersenquête dat sommige buurtbewoners denken dat parkeren goedkoper wordt als de garage gebouwd zal worden.
Beste mensen; dit is NIET ZO.
Uit het Persbericht van de Gemeente 16 december 2009

“Alle garagevarianten kennen een onrendabele top en aanloopverliezen. Om deze kosten te dekken stellen zowel het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum als stadsdeel Westerpark voor om de vergunningentarieven in beide stadsdelen voor alle vergunninghouders te verhogen. In stadsdeel Centrum zal deze verhoging € 4,25 per maand bedragen voor bewoners en € 6,80 voor bedrijven. In stadsdeel Westerpark is dit € 5,50 per maand voor bewoners en € 8,80 voor bedrijven. De verhoging van de vergunningentarieven zal jaarlijks met de tarieven worden geïndexeerd. De verhoging zal getrapt worden ingevoerd vanaf 2011 (50% in 2011 en nog eens 50% in 2012), onder voorbehoud van de financiële berekeningen en een uitvoeringsbesluit door de stadsdeelraad in de volgende projectfase.”


Aan het DB van stadsdeel Westerpark
Martien Kuitenbrouwer
Dirk de Jager
Rolf Steenwinkel
Dick Jansen

Amsterdam 9 oktober 2009

Betreft: klachten vanwege gebrekkige communicatie betreffende Singelgrachtparkeergarage

klachtenbriefVVS2009

bijlagen bij klachtenbrief 9 oktober2009


We hebben augustus jongstleden de Amsterdamse GGD om gevraagd om een onderzoek te doen naar de luchtkwaliteit in verband met de komst van een ondergrondse parkeergarage aan de Singelgracht.

Hier het antwoord van de GGD en onze reactie (een herhaald verzoek) daarop.


De bomenwandeling van 8 september j.l. heeft aanleiding gegeven tot het indienen van een aanvraag om de bomenrijen in de Singelgrachtzone op de lijst van waardevolle bomen geplaatst te krijgen.
Download deze aanvraag als Word bestand

We hebben een gesprek gehad met leden van de GroenLinks fracties Centrum, Centrale Stad en Westerpark. Later hierover meer.

Binnenkort hebben we een afspraak met de PvdA Stadsdeel Centrum

Bij de GGD Amsterdam hebben we in augustus geïnformeerd naar de mogelijkheid van een onderzoek naar de luchtkwaliteit op de Nassaukade. In plaats van contact met ons op te nemen, heeft de GGD contact opgenomen met de projectleider Singelgrachtgarage en daar het standaard promotie verhaal gekregen over de ‘ruimte voor de spelende kinderen’ die er door de garage ontstaat en dat de milieu situatie alleen maar beter wordt.
We gaan de GGD de werkelijke cijfers tonen en nogmaals aandringen op een luchtkwaliteit onderzoek.

Bekijk de agenda voor nieuwe data.

8 Reacties

  1. Als bewoner van het Frederik Hendrikplantsoen ben ik betrokken bij de toekomstige herininrichting. Wij hebben als bewoners samen met het het stadsdeel een aantal alternatieven uitgewerkt hoe het FHPL er in de toekomst zou kunnen komen uit te zien. In alle alternatieven is een ingang van de Singelgrachtgarage meegenomen en die moet komen aan de kant van het Cartesius lyceum. De plannen liegen er niet om en gaan in alle gevallen uit van een zo aaneengesloten mogelijk park wat door het inleveren van parkeerplekken ook een stuk groter kan worden. In 2 van de opties wordt zelfs de doorgang van verkeer van de Nassaukade richting Frederik Hendrikstraat afgesloten. Alleen bus, tram en hulpdiensten mogen er dan nog door. Dit zou een enorme verbetering betekenen van het leefklimaat in het plantsoen en het geheel naar een veel hoger plan brengen qua groen en recreatie. De issues en de tegenstand tegen de garage deel ik slechts ten dele. Ja het kost veel geld, maar dit komt uit de parkeerpot. Er zijn risicos voor de omliggende huizen maar volgens mij zijn deze nu goed te ondervangen met de ervaringen elders in de stad. Er zullen misschien een paar bomen sneuvelen maar daar komt veel meer groen in het FHPL voor terug. Zijn jullie op de hoogte van de plannen met het FHPL uberhaupt? Wellicht niet en dat is dan weer een minpuntje richting stadsdeel. Als jullie meer willen weten, aarzel dan niet mij te contacteren.

  2. Flinterdunne als-dan argumenten van beide kanten.

    Als bewoner van de helmerbuurt kan ik zeggen dat de ondergrondse parkeergarage Furore aan de 1e Constantijn Huygensstraat erg goed prettig is.

    In een zeer ruimte straal om de garage heen is er veel meer ruimte om te parkeren op straat. Er is nu vrijwel altijd plek.

    In het afgelopen jaar heb ik beduidend minder kleine en grote schades aan mijn auto gehad. De tijd van ingedeukte nummerplaten door trekhaken, krassen op de zijkant door fietser en andere ernstigere schades is voorbij.

    Afgelopen strenge winter stond de auto binnen en dat is een heel stuk beter voor de restwaarde dan op de gepekelde straat.

    Uit ervaring kan ik zeggen dat de zo ongeveer 30% van de auto’s veel en vaak in beweging is maar dat veel bewoners de auto lange tijd niet gebruiken. Dit zijn allemaal vergunninghoudersplaatsen dus deze auto zouden anders doelloos op straat hebben gestaan.

    Ik ben tevens fietser en er zijn meerdere parkeerplekken weggehaald voor fietsenrekken en dit is echt een voordeel. Er is niet alleen meer parkeerruimte voor de auto maar ook plek voor de fiets (met stevig rek om je fiets aan vast te maken).

    Dichtbij de garage is in een zijstraat van de Borsboom Toissant straat een grote speelplek voor kinderen gekomen. De staat is helemaal dichtgegooid en er is een pleintje gemaakt. Dus het argument dat er geen speelruimte voor terug komt is nonsens.

    Al met al ben ik als bewoner erg tevreden met het beleid om ondergronds te parkeren. Zelfs voor mensen zonder auto heeft het voordelen. Ik snap dan ook niet waarom mensen hier zo tegen kunnen zijn.

    Maar goed. Op z’n Amsterdams; leven en laten leven. Dus veel succes met jullie actie.

  3. Citaat van de voorstemmers:

    “West willen we met deze garage 400 bovengrondse parkeerplaatsen vervangen door 400 ondergrondse. Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk, met als resultaat minder auto’s op straat. De 4500 vierkante meter die zo vrijkomt wordt gebruikt voor bredere stoepen, meer groen en speeltoestellen”

    (volgens mij krijgen wij toch op deze manier in totaal meer parkeerplekken dan voorheen omdat er boven maar 400 weggehaald worden en er beneden een dubbel aantal van 800 terug komt?) Dan lijkt de garage toch een doel op zich te zijn…..

    Citaat van de voorstemmers:

    ‘De garage is dus geen doel, maar een middel om in twee buurten – de Jordaan en de Frederik Hendrikbuurt – de openbare ruimte te kunnen verbeteren, het zoekverkeer in de woonbuurten te verminderen, en de bereikbaarheid te behouden. Bovendien draagt deze garage bij aan het autoluwer maken van het centrum”

    Deze buurt krijgt dan toch meer autoverkeer? Als er 400 ondergrondse parkeerplaatsen bijkomen?

    M.de Vries

    • Ja, dat is ook mijn zorg. Er komen meer parkeerplaatsen, dus nog meer autoverkeer op een toch al zo belaste plek. De luchtkwaliteit is hier al enorm slecht, dus ik zie ook nog niet in op welke punten deze garage de situatie zal verbeteren.

  4. Het vreemde in deze is dat het stadsdeel een partij is , als voorstander dus. Het lijkt me dat het stadsdeel datgene doet wat de burgers willen. Tot dat duidelijk is had het stadsdeel zich neutraal op moeten stellen. Dat ze een ‘voor’ campagne heeft gevoerd duidt naar mijn mening op mogelijke belangenverstrengelingen of bijkomende voordelen voor diverse personen/afdelingen als de bouw gaat plaatsvinden.

  5. Ik ben absoluut geen voorstander van de bouw om de volgende redenen:
    – toename verkeer omdat er 800 parkeerplaatsen bij komen
    – verslechtering luchtkwaliteit omdat er nu nog meer verkeer komt
    – duurdere parkeertarieven
    – parkeergarages blijken niet rendabel
    – een kostenpost van 60 miljoen! Lijkt me erg veel geld, zeker in deze crisistijd niet te verantwoorden
    – mogelijkheid tot verzakking (ter illustratie; na de bouw van het marnixbad zijn er flinke scheuren ontstaan in ons nieuwbouwpand)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: