Vrienden vd Singelgracht

De Vereniging VVS is overgegaan in Stichting VVS!

Vrienden van de Singelgracht(zone)

Wij willen de mooie Singelgrachtzone behouden. Daarom willen wij geen ondergrondse parkeergarage in de Singelgracht.
De afgelopen 4 jaar is duidelijk geworden dat er zwaarwegende argumenten zijn om de bouw van deze megagarage tegen te houden.

Daarom hadden wij – een groep bewoners rond de Singelgracht bij de Nassaukade / Marnixkade – in 2009 de Vereniging van Vrienden van de Singelgracht(zone) opgericht. Met ingang van 26 februari 2013 is de VVS opgeheven. Midden november is echter de Stichting Vrienden van de Singelgracht (VVS) opgericht. Hieronder treft u de doelen en de middelen die de stichting hanteert in de strijd om de politiek duidelijk te maken dat dit een megalomaan project is, zonder degelijke onderbouwing en zonder draagkracht onder de geraakte bewoners.

Op de hoogte gehouden willen worden van de specifieke acties en van de informatie die Stichting Vrienden van de Singelgracht regelmatig rondstuurt? Word vriend en ontvang onze nieuwsbrief.

images

STICHTING VRIENDEN VAN DE SINGELGRACHT

Doelen
De Stichting Vrienden Van de Singelgracht (VVS) stelt zich ten doel:

  1. het behouden, herstellen en verfraaien van de Singelgrachtstrook West / Noord Jordaan als karakteristiek en beeldbepalend onderdeel van het Amsterdamse stadslandschap en het bevorderen van de kwaliteit van het woon- werk- en leefklimaat in dit gebied;
  2. het behoud van de dubbele bomenrij langs de Singelgracht als ruggengraat van de groenstructuur Singelgrachtzone en als onderbreking in het bebouwingsveld;
  3. het nastreven van een voortdurende beperking, alsmede het bestrijden van de alle vormen van hinder en overlast op straat en op het water tengevolge van de (voorgenomen) aanleg van de ondergrondse parkeergarage Marnix Singelgracht;
  4. het nastreven om schade te voorkomen aan de panden gelegen aan beide zijden van de Singelgrachtstrook West/ Noord Jordaan tussen Raampoort- en Zaagmolenbrug;
  5. het nastreven van een goede schaderegeling en/of leefbaarheidsvergoeding voor gedupeerden van de aanleg van de parkeergarage naar het voorbeeld van het Schadebureau Noord/Zuidlijn.

Middelen
De Stichting zal haar doel trachten te bereiken door:

  1. het beoordelen en daarop invloed uitoefenen van plannen, besluiten, beschikkingen en feitelijke situaties met betrekking tot de in artikel 2 genoemde doelen. De stichting zal daarbij gebruik maken van alle juridische middelen, al dan niet (mede) namens andere belanghebbenden;
  2. het uitdragen van de doelstellingen van de stichting door informatie, kennis en wetenswaardigheden over De Singelgrachtzone te verzamelen en te verspreiden via nieuwsbrieven en de website;
  3. het verzamelen en verspreiden van informatie, kennis en nieuws over de voorbereidingsfase en fysieke bouw van de ondergrondse parkeergarage Marnix Singelgracht via nieuwsbrieven en de website;
  4. het oproepen tot overleg tussen bewoners over ontwikkelingen in de Singelgrachtzone en tot het bijwonen van raadsvergaderingen waarin de Singelgrachtzone geagendeerd is;
  5. het onderhouden en continueren van overleg met politieke partijen, Gemeente en andere betrokken overheidsinstanties, ambtenaren, pers, experts;
  6. het doen of laten verrichten van onderzoek, het doen of laten opstellen en uitbrengen van (onderzoeks)rapporten;
  7. het inzetten van alle overige middelen die bevorderlijk zijn voor het bereiken van haar doelen genoemd in artikel 2.

7 Reacties

  1. Wanneer wij een rapport hebben ontvangen met de bevindingen over de nulmeting, lijkt het mij verstandig dit rapport door een expert te laten lezen.

    Met vriendelijke groet,
    Marja Kramp

  2. Het Frederik Hendrikplantsoen was een uniek plantsoen met een parkaanleg in laat 19e eeuwse stijl. Het is de laatste jaren al behoorlijk verrommeld door de lelijke veel te breed uitgedijde zandpaden die altijd onder water staan, de noodgebouwen, en de niet bij de stijl passende boomstronken langs de weg.

    Het karakter werd nog net bewaard, vooral door de mooie oude bomen in het hoekje bij de Singelgracht – dus de garage zal de nekslag zijn voor de hele plek. Dat net zoveel bomen elders zullen worden herplant is dus een argument dat de plank volkomen misslaat.

  3. Dit was het slechtst voorbereide referendum dat ooit in Amsterdam is gehouden. Dat blijkt alleen al uit het feit dat het grootste deel van de kiezers NIET het informatiekrantje in de bus heeft gekregen dat de bewoners van (het voormalige) stadsdeel Westerpark wél kregen. Ik liep pas vandaag bij het stemmen tegen het referendum aan, en heb me te elfder ure nog een beetje moeten laten informeren. Dat is geen manier van doen voor een referendum.

    Het referendum was immers niet alleen voor bewoners van Oud-West, maar voor ALLE bewoners van het nieuwe stadsdeel West. Heel veel mensen zijn dus NIET door het stadsdeel geïnformeerd over de kwestie die bij dit referendum aan de orde was. Dat is onverantwoordelijk. Bij een volksraadpleging moeten mensen ruimschoots voorzien worden van informatie over de argumenten voor en tegen, en moet er voldoende ruimte zijn voor publieke discussie. Kan zijn dat jij als direct betrokkene al langer van deze kwestie op de hoogte was, maar dat geldt zeker niet voor een groot deel van de andere bewoners die plotseling ja of nee moeten antwoorden op een vraag. Bedenk alle bewoners van West ook een (vooral financieel) belang bij deze kwestie hebben! Het is te gemakkelijk om te zeggen dat die mensen zich dan zelf maar via websites op de hoogte hadden moeten stellen.

    Straks moet ik hier in Bos en Lommer een dubbel parkeertarief gaan betalen voor de garage waar maar een paar bewoners lol van hebben. En als de bouwkosten tegenvallen, een driedubbel tarief, of via een verhoogde OZB. Ik vind dit een grof schandaal. Laten de gebruikers van die garage maar lekker zelf betalen voor hun speelgoedje. Ze hebben er toch ook de waardevermeerdering van hun huis voor? Wat heb ik er aan, en wat hebben al die tienduizenden andere bewoners van West aan dit groot-risico-hobbyproject?

    Ik weet zeker dat als bewoners van heel West op de hoogte waren van deze kwestie, de financiële nadelen, de financiële risico’s, en de povere beloften over aantallen auto’s en ‘meer ruimte’, dat ze dan massaal tegengestemd hadden. Het feit dat maar een kleine minderheid van de bewoners van West vóór heeft gestemd, spreekt voor mij dan ook boekdelen. Dat het maar een kleine minderheid is, valt niet te ontkennen: slechts een op de vier à vijf stemgerechtigde bewoners heeft voor gestemd. De meesten hebben niet voor het referendum gestemd – kun je nagaan hoe goed ze geïnformeerd zijn.

    Bovendien is de combinatie met de veel belangrijker en in het oog springende landelijke verkiezingen uitermate ongelukkig. Op zo’n manier kun je er op rekenen dat de mensen onvoldoende aandacht hebben voor de kwestie. Ik voel me door ons eigen stadsdeel genept. Kan wel wezen dat alles formeel in orde is, maar dat maakt deze misselijke ervaring nog niet goed.

    Enfin, de bewoners nabij de Singelgracht krijgen hun mede door mij betaalde garage, de door mij betaalde speelplek voor de deur en de door mij medegefinancierde waardevermeerdering van hun huis. Wees er maar blij mee. Een bedankje zou op zijn plaats zijn.

    • Geachte Hannes Meinkema,

      dank voor uw uitgebreide reactie en messcherpe analyse. Eén kanttekening. Bewoners rondom de Singelgracht willen de garage juist NIET! En een prachtige speelplek, in de vorm van het Frederik Hendrik Plantsoen raken we KWIJT. Voor talloze ramen, zowel aan de Nassaukade als aan de Marnixkade hangen al meer dan een jaar ‘Stop de Singelgrachtparking’ raamposters. Bewoners hebben honderden bezwaarschriften ingediend tegen elke fase van de plannen. Dat is het treurige, dat niemand die zich er even in verdiept het nut van deze garage inziet en dat er toch (áls de garage gebouwd wordt, maar zo ver is het gelukkig nog niet) 55 miljoen aan uitgegeven zou worden én € 390.000 per jaar aan onderhoudskosten. Wij gaan door met het informeren van mensen in Amsterdam, want het gaat niet allen om deze garage, maar er zijn plannen voor veel meer garages. Een Oost-West drama in spé.

      Mvg,
      Anne
      Vrienden van de Singelgracht

  4. Ook ik ben bewoner in deze buurt en wil ook geen parkeergarage! Van een referendum heb ik overigens inderdaad niets meegekregen.

  5. Verschrikkelijk plan die singelgrachtgarage!
    Als bewonder van het Frederik Hendrikplantsoen hou ik mijn hart vast.
    Het mooie, groene, en kindvriendelijk plantsoen moet straks plaats maken voor een ondergrondse parkeergarage. Wel 800 parkeerplaatsen.

    Inderdaad zonde van het prachtige plantsoen, gevaarlijk voor de kinderen die op het Cartesius Lyceum zitten. De al zo gevaarlijke kruispunten rondom het Marnixplantsoen en Nassaukade zullen nog gevaarlijker worden, en dus nog meer gevaar voor onze kinderen.
    Meer uitlaatgassen, meer overlast, miljoenen euro’s die broodnodig bespaard moeten worden. En dat terwijl veel bewoners van het plantsoen geen auto’s hebben.

    En dan dat referendum, natuurlijk heb ik nee gestemd, maar een krappe meerderheid won, logisch want heel stadsdeel centrum mocht ook mee stemmen. Zij stemmen en wij de puinhoop en de kosten.
    Zo is het makkelijk winnen natuurlijk.

    Als moeder vind ik het nog het ergst, mijn zoontje die nu groen voor de deur heeft en graag speelt in de zandbak die of verplaatst wordt, of vervangen door een object, moet straks lange tijd tussen de troep en herrie zitten, om daarna het fijne plantsoen kwijt te zijn, en tussen de fijnstof mag spelen op een kunstobject, juist! Hmmmmm..

    Momenteel is het nog een heerlijke plek waar kinderen aan alle leeftijden samen veilig kunnen spelen, waar ouders elkaar treffen en wat zorgt voor een goede sfeer in de buurt.
    Wij wachten angstig af of dit mooie, unieke en groene plekje middenin Amsterdam echt verpest wordt, en dat voor minstens €60.000 dat we niet hebben.
    Daarbij weten we allemaal uit ervaring dat €60.0000 het minimale is en daar zo goed als zeker overheen gegaan zal worden. Kijkkast de vele andere projecten In de stad de afgelopen jaren, hoeveel duurder werd het allemaal, en hoeveel langer duurde het? Juist..

    Belachelijk!

    Goed dat jullie je zo inzetten, dat geeft een sprankje hoop. Ik word zeker lid van jullie vereniging.

  6. En bij alle reactie’s tegen deze parkeergarage nu misschien een nieuwe: uit universiteits onderzoek is gebleken dat door o.a. verhoogde prijzen voor parkeren, men zo min mogelijk gebruik maakt van deze garage. Garages staan vaak leeg en geven niet de verwachte opbrengst voor de gemeente, die een garage over het algemeen als een melkkoe ziet.Dit was op het NOS nieuws.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: