De bezwaren

Enkele documenten met bezwaren en argumenten:

Tekst Referendum flyer 2010:

VOORSTANDERS

De Stadsdelen Westerpark en Centrum willen een parkeergarage met 800 parkeerplekken bouwen onder het water van de Singelgracht tussen het Marnixbad en het politiebureau (Raampoortbrug). De in- en uitritten komen in het Frederik Hendrikplantsoen.

Stadsdeel Westerpark heft 400 parkeerplaatsen in de straten op. Stadsdeel Centrum 280 parkeerplekken.

De besturen willen hiermee de kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren door het blik van de straat te halen en zo meer ruimte te geven aan voetgangers en spelende kinderen.

TEGENSTANDERS

Wij zijn niet tegen ondergrondse parkeergarages, maar tegen deze MEGAgarage op DEZE plek. Wij willen kleine, mechanische ondergrondse parkeergarages alleen voor bewoners.

Deze MEGAgarage met 800 plekken voor bewoners maar ook veel bezoekers en met de inritten in het Frederik Hendrikplantsoen is schadelijk voor de buurt:

  • Het is een aantasting van de openbare ruimte (bomen + deel park verdwijnen) De bouw van deze garage gaat ten koste van de openbare ruimte. Prachtige oude bomen moeten gekapt worden en het Frederik Hendrikplantsoen als speelplek voor jongeren en als ontmoetingscentrum voor bewoners wordt ernstig aangetast. De bouw van de megagarage is dus helemaal geen kwaliteitsimpuls voor de openbare ruimte.
  • Iedere bewoner van stadsdeel Westerpark moet meebetalen aan de hoge bouwkosten van de parkeergarage (60.000 euro per parkeerplek).
    • Overschrijding van de bouwkosten is zeer waarschijnlijk door de vele risico’s die verbonden zijn aan zo’n groot bouwproject onder water – scheuren aan en verzakkingen van huizen bijvoorbeeld.  Wie moet dat dan betalen?
  • De parkeertarieven stijgen voor iedere vergunninghouder – lang voor de bouw van de garage – met 33% per maand (= € 5,50) Ondernemers moeten € 8,80 per maand meer betalen. Maar….
    • Parkeren op straat blijft mogelijk, dus ook het zoekverkeer blijft.
    • Niemand heeft de garantie dat hij een vaste plek heeft in de garage.
    • Voor velen is de afstand van huis naar parkeergarage veel te groot. Die zullen de garage dus niet (kunnen) gebruiken, maar moeten er wel voor betalen.
  • Er moet veel bezuinigd worden door het stadsdeel. Is het dan normaal dat het stadsdeel 60 miljoen gaat uitgeven voor het verplaatsen van auto’s van de straat naar onder de grond? Op welke uitgaven gaat ze wel bezuinigen: Onderwijs? Jeugdzorg? Armoedebestrijding?
  • Er ontstaat een zeer onveilige verkeersituatie op het Frederik Hendrikplein. Elke dag zullen meer dan 1000 auto’s die de inritten in- en uitrijden het fietspad, het voetgangerspad en een trambaan kruisen. In deze buurt fietsen ongeveer 2000 leerlingen van en naar school. De problemen van de Marnixstraat worden verplaatst naar het Frederik Hendrikplein! Van die 1000 auto’s is meer dan 600 afkomstig van bewoners en bezoekers van het Centrum.
  • Het is een ongezond plan; de luchtvervuiling door de concentratie van in- en uitrijdende auto’s hoopt zich op rond het Frederik Hendrikplantsoen.
    • Een parkeergarage met 30% ruimte voor bezoekers uit het Centrum trekt verkeer aan, dus meer fijnstof en meer lawaai in Westerpark. In stadsdeel Westerpark is de gezondheid van de bewoners gemiddeld al slechter dan in het Centrum.
Advertenties

2 Reacties

  1. Dit totaal idiote en megalomane plan MOET gestopt worden ! en de bedenkers ervan ( politiek en projectontwikkelaars) mogen wat mij betreft zelf onder de grond.

  2. Helemaal eens! Wat een absurde prioritering.. Wat voor een belangen spelen hier op de achtergrond? Niet die van de bewoners denk ik…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: