We citeren de Westkrant: ‘Burgemeester betwijfelt nut Singelgrachtgarage’ (14-02-2015)
De brief die leden van de VVS aan de burgemeester heeft overhandigd2015-10-Brief van der Laan7
Filed under: Uncategorized |
We citeren de Westkrant: ‘Burgemeester betwijfelt nut Singelgrachtgarage’ (14-02-2015)
De brief die leden van de VVS aan de burgemeester heeft overhandigd2015-10-Brief van der Laan7
Filed under: Uncategorized |
Ik raakte geïnteresseerd in dit probleem sinds ik drie jaar geleden tijdens de gemeenteraadverkiezingen ineens moest stemmen voor/tegen deze parkeergarage.
Ik ben niet principieel tegen referenda, maar vond het toen belachelijk dat ik moest stemmen over een kwestie waarover ik niet of nauwelijks geïnformeerd was. Het leek me toen dat de uitslag van dat referendum direct op die grond kon worden aangevochten.
Je laat mensen niet stemmen voor/tegen een idee waar ze onvoldoende over zijn geïnformeerd.
Door mijn interesse in dit probleem en het volgen van de informatie van met name tegenstanders (voorstanders informeren de burger niet of nauwelijks) is mij weer eens duidelijk geworden dat het beleid zijn eigen gang gaat, met voorbijgaan van feitelijke belangen van burgers en belastingbetalers.
De garage is absurd duur en die 75.000 euro per parkeerplek (in de praktijk wellicht hoger uitvallend) kan nooit ofte nimmer uit de exploitatie, dus door de gebruiker, worden betaald.Het zou neerkomen op een maandbedrag van 400 euro, en dat gaat niemand voor een parkeerplek betalen. De stadsdelen willen dit afwentelen op de belastingbetaler, voor wie de voordelen zeer klein of afwezig zijn.
Kortom: de tegenstanders hebben mijn steun. Het zou goed zijn om AT5 te vragen een documentaire over deze kwestie te maken.
Ter aanvulling: ik woon (en woonde drie jaar geleden, ten tijde van het referendum) in Bos & Lommer.
Men zou het raar kunnen vinden dat dit stadsdeel toen betrokken is bij het referendum. Maar vermoedelijk was de bedoeling dat bewoners van Bos & Lommer te lijmen waren met het idee van een ‘leuke’ parkeergarage in West, en ‘autoluwere’ straten, terwijl ze zelf weinig hinder zouden ondervinden van de bouw en van de waardevermindering van hun woningen.
Zo kunnen stadsdelen hun eigen draagvlak creëren voor het uitgestippelde beleid, door een strategische keuze van wie er bij het referendum wordt betrokken. Beleid dat gemakkelijk betaald wordt uit andermans zak, want de financiële verantwoording zat er toen niet bij.