En de investeerders wachten rustig af …..

“Bouwfonds lanceert tweede European Parking Fund”
Bouwfonds lanceert tweede European Parking Fund

Kennelijk smaakt het succes van het eerste parkeerfonds van dezelfde organisatie naar meer:
Bouwfonds European Real Estate Parking Fund

Citaat uit de omschrijving:
“Bouwfonds European Real Estate Parking Fund is in 2005 opgericht en is het eerste fonds in Europa dat enkel belegt in de stenen van parkeergarages.
De huurders dragen zorg voor de exploitatie en het daarbij behorende risico.”

Zo wordt er dus gedacht over parkeergarages en dat moet Amsterdammers aan het denken zetten.
Het geld voor de bouw van parkeergarages is door parkeerders bij elkaar gebracht. De bouw van de Singelgrachtgarage zal 60 miljoen euro gaan kosten. De hoge exploitatiekosten (minstens 600.000 euro per jaar) worden tot in lengte van dagen betaald door de stadsdelen en afgewenteld op de parkeervergunninghouders van Amsterdam.

En de beleggers in parkeerfondsen wrijven in hun handen ….

Advertenties

2 Reacties

  1. Iemand die het beter weet moet het mij maar uitleggen, maar het lijkt mij dat de 60 miljoen voor de bouw van de garage niet door de gebruikers (huurders) wordt betaald maar door alle belastingbetalende Amsterdammers.

    Om 60 miljoen van de bank te lenen moeten de toekomstige huurders – dan wel het bedrijf dat de garage commercieel gaat uitbaten – heel wat rentevergoeding betalen (tussen 3 en 6 miljoen per jaar). Dat alleen al is aanzienlijk meer dan de genoemde exploitatiekosten van 0,6 miljoen.

    Het is dus de vraag waar de gemeente Amsterdam (dan wel het bedrijf) de financiële dekking vandaan haalt voor enerzijds de bouwkosten van 60 miljoen, plus de misgelopen rente door het niet langer op de spaarrekening hebben van dit bedrag, plus de jaarlijkse exploitatiekosten.

    Worden die zaken (deels) betaald uit de OZB, dan betaalt dus elke Amsterdammer daar aan mee. Komt dit uit te verhogen parkeervergunningen, dan betaalt dus elke Amsterdamse parkeerder er aan mee (en via de OZB wellicht dubbel, óók als ze geen gebruiker zijn).

    Het laten betalen van de feitelijke gebruikers voor de kosten van dit monster lijkt me bij voorbaat een onhaalbare zaak. Ik denk niet dat mensen 200 euro per maand gaan betalen om hun auto in een kelder neer te zetten.

    Bij een zo’n grote publieke uitgave is het zeer de vraag welk publiek belang er eigenlijk mee gediend wordt, en of er geen duidelijk goedkopere, ook goede alternatieven zijn.

    Wie is er goed in rekenen, en rekent eens uit wat de *feitelijke* all-in kosten worden van een enkel parkeerplaatjes onder de gracht? Trek daar de te verwachten reële vergunningprijs van af, en je hebt een ongedekt bedrag waarvan het de vraag is uit wiens portemonnee het moet komen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: